ANALISIS KUALITATIF
Sesungguhnya,dalam
analisis kualitatif ,terdapat beberapa kod yang perlu dianalisis dengan lebih
terperinci yang bersumberkan daripada salinan transkrip perbualan saya dengan
responden saya iaitu Mr.Johson sebagai maklumat yang perlu dikaji. Kod-kod ini
dikategorikan kepada dua,iaitu kod aksial dan kod terbuka.
Kod
aksial menjurus kepada elemen-elemen
utama dan penting yang terkandung dalam transkrip yang telah dicatatkan. Selain
itu,kod ini juga merujuk kepada elemen yang sering atau kerap
disentuh,diperkatakan dan juga diungkapkan
oleh individu atau responden semasa perbualan sedang berlaku atau
dijalankan.Elemen-elemem ini telah dirakamkan dan diterjemahkan dalam bentuk
transkrip atau teks untuk tatapan semua. Elemem- elemen ini juga merupakan
elemen yang banyak mempengaruhi responden dan menjadi antara yang akan sentiasa
diperkatakan sepertimana ditunjukkan dalam transkrip perbualan tersebut.
Manakala,kod
yang kedua ialah kod terbuka. Kod terbuka merupakan kod yang menjurus kepada
perkara-perkara atau elemen-elemem yang turut diperkatakan oleh responden
tetapi tidak berkaitan dengan tajuk perbualan. Elemen ini juga boleh diertikan
sebagai elemen-elemen tambahan atau sampingan yang tercatat dalam transkrip
tersebut yang menjadi elemen pelengkap kepada elemen yang utama dan saling
berkait antara satu sama lain,
KOD AKSIAL
Dalam
transkrip perbualan atau temuduga saya dengan responden iaitu
Mr.Johson,terdapat beberapa elemen utama yang tergolong dalam kod aksial yang
boleh dikaji dan diperlihatkan. Antara elemen-elemen yang kerap kali disentuh
atau diucapkan oleh responden iaitu
Mr.Johson ialah elemen sekolah,tempat,tahun,keluarga dan kerjaya.
Elemen
sekolah merupakan salah satu elemen yang sering disentuh oleh
Mr.Johson.Kekerapan beliau menyebut berkenaan dengan elemen ini ialah sebanyak
10 kali. Elemen sekolah ini merangkumi tempat beliau bersekolah,mengajar
sebagai seorang guru dan juga lokasi
sekolah anak-anak beliau suatu ketika dulu.Selain itu, elemen sekolah juga
berkait dengan sekolah-sekolah yang telah wujud di kawasan Kajang pada masa
dulu.
Elemen
yang kedua ialah elemen tempat. Elemen tempat yang diperkatakan oleh Mr.Johson
berkisarkan berkenaan dengan tempat di mana beliau berasal,bersekolah,mengajar,tempat
beliau dan keluarga diami.Elemen ini juga menyentuh berkenaan dengan
tempat-tempat seperti bangunan yang ada di sekitar Kajang,institusi pengajian
berdekatan,pusat membeli-belah dan sebagainya.Sesungguhnya,elemen tempat
merupakan elemen yang tebanyak direkodkan daripada aspek kekerapan responden
memperkatakan iaitu sebanyak 56 kali.
Selain
itu,elemen berkenaan dengan tahun. Elemen ini menceritakan urutan tahun atau
tahun-tahun yang mencatatkan pelbagai peristiwa dalam hidup Mr.Johson
sekelurga. Antaranya ialah mengenai tahun kelahiran Mr,
Johson,bersekolah,melanjuttkan pengajian, dan juga perkahwinan beliau serta
isteri.Elemen tahun juga turut mengisahkan berkenaan dengan tahun di mana
beliau berpindah dari tempat asal ke tempat yang baharu iaitu Kajang,umur
beliau dan lain-lain.Elemen tahun telah diungkapkan oleh Mr.Johson dan
kekerapan beliau menyebutnya ialah sebanyak 17 kali.
Seterusnya,berkaitan
dengan elemen keluarga.Elemen keluarga juga merupakan antara elemen yang sering
diungkapkan oleh Mr.Johson sepanjang perbualan antara saya dan beliau
berlangsung.Elemen keluarga ini berkenaan dengan sejarah keluarga
Mr.Johson,keluarga beliau bersama isteri iaitu anak-anak dan cucu mereka serta
kawan-kawan rapat yang turut beliau anggap seperti ahli keluarga sendiri.Elemen
keluarga ini telah diucapkan sebanyak 13 kali.
Akhir
sekali,elemen yang turut tergolong dalma kod aksial yang sering disentuh oleh
Mr.Johson ialah elemen kerjaya.Mr. Johson menceritakan berkenaan dengan kerjaya
beliau dan isteri yang terlibat dalam profesion penguruan. Selain itu,beliau
juga memberitahu berkenaan dengan kerjaya yang diceburi oleh anak-anak
beliau.Kekerapan beliau menyebut mengenai elemen kerjaya ini ialah sebanyak 17
kali.
KOD TERBUKA
Selain
daripada kod aksial,dalam analisis kualitatif
ini,kod terbuka juga turut disentuh.Kod terbuka merupakan elemen-elemen
yang terkandung dalam kod ini yang bersifat elemen tambahan atau elemen yang
diperkatakan tetapi terkeluar daripada tajuk perbualan yang dijalankan. Antara
elemen-elemen yang tergolong dalam kod terbuka yang telah dikenalpasti dan
direkodkan ialah elemen harapan dan elemen nasihat.
Elemen
harapan antara elemen dalam kod terbuka yang acap kali disentuh oleh responden
saya iaitu Mr.Johson dalam perbualan kami berdua di rumah beliau.Elemen harapan
ini mencakupi harapan untuk menikmati kehidupan yang lebih baik,dikurniakan
dengan kesihatan yang baik untuk beliau dan isteri serta keluarga.Elemen
harapan ini juga turut menceritakan berkenaan dengan harapan Mr.Johson kepada
golongan muda.Kekerapan Mr.Johson menyentuh berkenaan dengan elemen ini ialah
sebanyak 17 kali.
Akhir
sekali,elemen nasihat juga disentuh oleh Mr.Johson dalam perbualan yang
dilansungkan antara beliau dan saya. Kekerapan beliau menyentuh berkenaan
dengan elemen ini ialah sebanyak 13 kali. Elemen nasihat ini merangkumi nasihat
kepada orang muda untuk tidak melupakan asal-usul,nasihat supaya sentiasa
bersyukur dengan apa yang dimiliki dan lain-lain.
BUKTI-BUKTI YANG MENUNJUKKAN ELEMEN-ELEMEN
YANG DIPERKATAKAN DALAM TRANSKRIP PERBUALAN
Elemen
Sekolah:Kekerapan sebanyak 10 kali
2Kelantan..dan masa di kelantan saya
ah..ah sekolah dekat di sana then
selepas ah .ah..form 5.
7saya….selepas itu..ah…saya datang ke
kajang tahun 80 dan mula mengajar di sekolah
10masa dia di kajang ,dia mengajar di
sekolah yang sama..ah..ok…ok…masa di.
Elemen Tempat:Kekerapan
dicatatkan sebanyak 56 kali
26,ah..kawasan yang baru dibina iaitu
bangi..sebab ada UKM..so..masa ada UKM..dan cepat..So
27sekarang ada kita ada bangunan besar di
kajang..ah..ada bangunan yang kerajaan yang besar
28nampak seperti Majlis Daerah..dan High
Court dan…ah…yang dua-dua bangunan yang besar
Elemen Tahun:Kekerapan
ialah sebanyak 17 kali
51masa tahun 1940..di satu..ah..ah di
satu daerah yang panggil Bachok..itu Bachok itu…tepi
54beradik saya ke negeri India..so..kita
ada di negeri India sampai..ah..tahun 47..dan selepas
56,75..79..so..79…masa itu saya
bersekolah di Maktab Sultan Ismail..ah..it school life..dan
Elemen Keluarga:
Kekerapan ialah sebanyak 13 kali
11kajang..ok..ok..alright-alrigh .so
saya ada tiga anak lelaki ..right dan tiga-tiga masa dia di
19cucu..ah…right..5 cucu..ah..sekarang
yang sulung yang no dua yang tinggal di
Selangor
52laut..ok..Bapa saya kerja estate
assistant.masa itu kita ada di Bachok..sebelum..ah..ah..World
Elemen
Kerjaya:Kekerapan ialah sebanyak 17 kali
58Kelantan juga..so..saya mengajar di
Kelantan sampai dari 62..63..ah..sorry 4..64..64
60akhir..ah..mula dengan akhir di satu
sekolah..so itu Maktab Sultan Ismail..ah..sekolah sama
74masa dia..ah..datang sana…ah..sebab pun
dia seorang guru and then dia datang dan mengajar
Elemen Harapan:Kekerapan
sebanyak 17 kali
91driving their bike,driving their
car..and..teh..ah…and the must not pick up bad habits..like
92smoking..drinking..you know..I know it
so difficult..now..because they influence by
93film..konw..advertisment and
the..sometimes..they other smongking..,drinking..so the children
Elemen Nasihat: Kekerapan sebanyak 13 kali
106what I been saying so far is that..ah..althought I keluar dari
Kelantan..I still Kelantese is but
107now new place is Selangor..ah..my
children….all born in Kelantan..Kelantanese..my wife is
108come from Selangor..so.ah..we must adapt to where ever
you are…ok..now..I have my own
NO
|
JENIS ELEMEN
|
KEKERAPAN
RESPONDEN MENYEBUT ELEMEN TERSEBUT(KALI)
|
1
|
SEKOLAH
|
10
|
2
|
TEMPAT
|
56
|
3
|
TAHUN
|
17
|
4
|
KELUARGA
|
13
|
5
|
KERJAYA
|
17
|
6
|
HARAPAN
|
17
|
7
|
NASIHAT
|
13
|
No comments:
Post a Comment